dinsdag 27 november 2012

Gastblogger: P. Sarazijn

Graag wil ik mijn ervaring met cruiseschepen delen met de bezoekers van deze prachtige website. Zelf ben ik een man van 38 jaar, woonachtig te Zeebrugge, en rijd ik naast mijn job in het onderwijs regelmatig met een touringcar, dit in binnen- en buitenland. 

Toen ik in het voorjaar van 2011 voor de eerste maal verwacht werd op de Zweedse kaai met een touringcar, was dit voor mij een onvergetelijke belevenis. Ik stond er oog in oog met een prachtig schip, de ‘Ventura’. Waar een touringcar anders iers groots lijkt, verdween dit in het niets tegenover dit drijvend dorp! Zo immens, en van zo dichtbij … never seen before! 

Celebrity Reflection
Naast het schip, maakten ook de organisatie en de veiligheid een immense indruk op mij. Zo dienen we, voor het oprijden van de kaai, met alle bussen ruim op voorhand te verzamelen op een parking buiten de haven. We krijgen aldaar de benummering voor de cars, bordjes voor de gidsen, chocolade voor de passagiers en de nodige instructies. Wanneer het schip aanmeert rijden we in kolonne en volgens nummer naar de kaai, waar onze nummerplaten reeds gekend zijn. We worden gecontroleerd en ingecheckt, en pas dan krjgen we toestemming om de kaai op te rijden! Geloof het van mij, er wordt streng gecontroleerd wie er richting schip rijdt! EĆ©nmaal het schip volledig is aangemeerd worden alle cars voor het schip geparkeerd, klaar voor ontvangst. Er zelfs steeds een reservecar voorzien … 

Na dit alles, volgt dan een controle van het schip zelf. Ze komen zien of alle cars klaar staan en proper zijn, de gidsen aanwezig zijn en heel vaak worden de cars zelfs ontsmet. Pas dan komen de passagiers per nummer en car naar buiten … wellicht een hele organisatie, maar dit loopt quasi steeds vlekkeloos! Wanneer de passagiers opstappen krijgen ze van ons een doosje met twee pralines en verwelkomt de gids hen voor de uitstap! En hop daar gaan we, meestal richting Brugge waar dan een tweede gids de groep staat op te wachten… 

Ondertussen is het voor mij een routine geworden om voor de aangemeerde cruises te rijden, er meerden er dan ook heel wat aan het afgelopen jaar! Toch ben ik nog elke keer opnieuw gecharmeerd en verwonderd bij het oprijden van de kaai … zo’n schitterende hotels op het water, wonderbaar! Meer nog, het boeit me om deze schepen te ontmoeten, ik trek er ondertussen ook steeds foto’s van om te delen met andere mensen, en zelfs voor deze website!
En ja, ik mocht reeds heel wat pareltjes bewonderen, en dan denk ik vooral aan de Queen Elizabeth, Queen Mary 2, de AIDAmar & Celebrity Reflection, al blijven alle schepen het bewonderen waard! Ik kijk al uit naar het volgende bezoek … 

Cruiseschepen in Zeebrugge wil P. Sarazijn bedanken voor zijn leuk artikel. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten